Arvestades, et elame täna justkui
startup’ide kultuses, võib tekkida küsimus, missugust arendusmudelit on
kasutanud tänaseks kõrgustesse tõusnud suured startup’id. Nii mitmelgi neist on
olnud alguspunktiks lean startup metodoloogia, mis on oma olemuselt scrum
mudeli sarnane. Järgnevalt keskendun lean startup mudelile Dropboxi näitel.
Dropbox on hea näide lean startup põhimõtteid järgivast arendusmudelist,
kus õppimisprotsessil ja pideval tagasisidel on oluline roll. Pea kümme aastat
tagasi kuulus see tänaseks üle 500 miljoni registreeritud kasutajaga
pilvepõhine andmekandja toodete hulka, mille vajalikkuse peale enamik inimesi
isegi ei mõelnud. Äririskide minimeerimiseks ja klientide soovidele vastava
toote arendamiseks sooviti panna inimesi Dropboxi kasutama juba selle arenduse
algusfaasis. Lean startup arendusmudeli, mida tuntakse ka kui ehita-mõõda-õpi
raamistik, üks peamisi tunnuseid ongi just nimelt see, et enne toote
laialdasemat turuletoomist saadakse selle varakult kasutuselevõtjate käest
tagasisidet. Nõnda on võimalik enne meeletute summade kulutamist adresseerida
küsimusi, kas toote peaks üldse turule tooma, kas see töötab, kas see on
majanduslikult elujõuline.
Lean startup mudeli esimeses
etapis „ehita“ luuakse n-ö minimaalne elujõuline toode (minimum viable product), mille kaudu antakse edasi toote ideed. Dropbox
seejuures ei andnud isegi välja füüsilist toodet. Selle asemel lõid nad
lühikese video, milles tutvustati Dropboxi põhiväärtusi ning seda, kui lihtne
on seadmete vahel faile jagada. Lean startup mudeli teise faasi „mõõda“ eesmärk on välja selgitada, kas toote vastu
on piisavalt huvi ning missuguseid omadusi ja funktsionaalsusi peaks sellele
lisama. Dropboxi video väljaandmise järel tõusis varakult kasutuselevõtjate
hulk üleöö 5000lt 75000ni, mis andis Dropboxile signaali, et tootega võib edasi
liikuda. Kolmandas ehk õppimise etapis on tänu varajaste kasutuselevõtjate
tagasisidele võimalik saada arusaam, kas toote strateegiat või mõnda selle
aspekti on vaja muuta või kas
tootearenduse peaks täielikult lõpetama. Et Dropboxi esmased kasutajad näitasid
toote osas üles suurt entusiasmi, otsustati jätkata senise strateegia
elluviimist.
Dropboxi ärimudel põhineb
freemium lahendusel, s.t pakutakse nii tasuta toodet kui ka suuremate
võimalustega tasulist versiooni. Samal ajal kui Dropbox Basic annab
kasutajatele 2GB ulatuses ruumi ning on tasuta, on ettevõtetele välja mõeldud
lahendused kuutasuga, mille suurus sõltub paketi omadustest. Täna on Dropboxil
üle 500 miljoni kasutaja ning üle 150 000 ärikliendi, mis annab põhjuse
arvata, et nende ärimudel on osutunud edukaks.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar