neljapäev, 20. aprill 2017

Arendus- ja ärimudelitest Dropboxi näitel

Arvestades, et elame täna justkui startup’ide kultuses, võib tekkida küsimus, missugust arendusmudelit on kasutanud tänaseks kõrgustesse tõusnud suured startup’id. Nii mitmelgi neist on olnud alguspunktiks lean startup metodoloogia, mis on oma olemuselt scrum mudeli sarnane. Järgnevalt keskendun lean startup mudelile Dropboxi näitel.

Dropbox on hea näide lean startup põhimõtteid järgivast arendusmudelist, kus õppimisprotsessil ja pideval tagasisidel on oluline roll. Pea kümme aastat tagasi kuulus see tänaseks üle 500 miljoni registreeritud kasutajaga pilvepõhine andmekandja toodete hulka, mille vajalikkuse peale enamik inimesi isegi ei mõelnud. Äririskide minimeerimiseks ja klientide soovidele vastava toote arendamiseks sooviti panna inimesi Dropboxi kasutama juba selle arenduse algusfaasis. Lean startup arendusmudeli, mida tuntakse ka kui ehita-mõõda-õpi raamistik, üks peamisi tunnuseid ongi just nimelt see, et enne toote laialdasemat turuletoomist saadakse selle varakult kasutuselevõtjate käest tagasisidet. Nõnda on võimalik enne meeletute summade kulutamist adresseerida küsimusi, kas toote peaks üldse turule tooma, kas see töötab, kas see on majanduslikult elujõuline.

Lean startup mudeli esimeses etapis „ehita“ luuakse n-ö minimaalne elujõuline toode (minimum viable product), mille kaudu antakse edasi toote ideed. Dropbox seejuures ei andnud isegi välja füüsilist toodet. Selle asemel lõid nad lühikese video, milles tutvustati Dropboxi põhiväärtusi ning seda, kui lihtne on seadmete vahel faile jagada. Lean startup mudeli teise faasi „mõõda“  eesmärk on välja selgitada, kas toote vastu on piisavalt huvi ning missuguseid omadusi ja funktsionaalsusi peaks sellele lisama. Dropboxi video väljaandmise järel tõusis varakult kasutuselevõtjate hulk üleöö 5000lt 75000ni, mis andis Dropboxile signaali, et tootega võib edasi liikuda. Kolmandas ehk õppimise etapis on tänu varajaste kasutuselevõtjate tagasisidele võimalik saada arusaam, kas toote strateegiat või mõnda selle aspekti  on vaja muuta või kas tootearenduse peaks täielikult lõpetama. Et Dropboxi esmased kasutajad näitasid toote osas üles suurt entusiasmi, otsustati jätkata senise strateegia elluviimist.

Dropboxi ärimudel põhineb freemium lahendusel, s.t pakutakse nii tasuta toodet kui ka suuremate võimalustega tasulist versiooni. Samal ajal kui Dropbox Basic annab kasutajatele 2GB ulatuses ruumi ning on tasuta, on ettevõtetele välja mõeldud lahendused kuutasuga, mille suurus sõltub paketi omadustest. Täna on Dropboxil üle 500 miljoni kasutaja ning üle 150 000 ärikliendi, mis annab põhjuse arvata, et nende ärimudel on osutunud edukaks. 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar