neljapäev, 6. aprill 2017

Väärtuslike ettevõtete taga seisavad Juhid suure J-ga.

Amazon on erakordne ettevõte – ligikaudu pool igast internetis kulutatud dollarist USAs läheb Amazoni arvele. 2015. aasta algusega võrreldes on Amazoni aktsia tõusnud üle 170%. Analüütikud räägivad Amazonist kui ettevõttest, mille turukapitalisatsioon võiks esimesena ületada 1 miljardi piiri. Täna ulatub selle väärtus 400 miljardi dollarini. Seejuures enamus sellest väärtusest põhineb müügituludel, mida oodatakse  pärast 2020. aastat, peegeldades nõnda investorite üpriski julgeid ootusi. Millega on Amazon investorite poolehoiu saavutanud? Jeff Bezos on siinkohal võtmesõna. Seattle’is asuva peakontori kompleksis kõrguva torni nimi – „Day One“ – illustreerib Bezose mõttelaadi. Ta usub, et Amazoni teekond on alles alguses. 1994. aastal asutatud Amazoni elulooraamatus on praegu käimas alles esimene päev. Bezos mõtleb suurelt, teeb pikaajalisi plaane ja dikteerib ettevõtte käekäiku. Arvatavasti ei kahtle mitte keegi, et ta on tugev juht, kellel on selge siht silme ees, kuhu ta tahab jõuda – olla maailma kõige kliendile orienteeritum ettevõtte, pakkuda klientidele üha enam teenuseid ja kasvada nõnda oma tulusid.

Jeff Bezose juhtimisstiili ei piirdu üksnes sihi ja sihini jõudmiseks vajaliku takti seadmisega. Lisaks liidri omadustele iseloomustab teda ka ülemuseks olek. Teda on kirjeldatud kui kontrollifriiki ja mikromanageri. Amazon on teada-tuntud oma pingelise töökeskkonna poolest, kus töötajatele esitatakse kõrgeid nõudmisi, mille tõttu nii mõnigi murdub. Ülemusena on Bezos nii otsekohene kui ka järsk ning tuntud oma demotiveerivate väljaütlemiste poolest.“Why are you wasting my life?”, “I’m sorry, did I take my stupid pills today?” või “This document was clearly written by the B team. Can someone get me the A team document?” on Bezose stiilis väljendid. Bezos erineb paljudest tippjuhtidest – tõepoolest mitte iga juht ei loe isiklikult klientide kaebekirjasid. Ja Bezos mitte üksnes ei loe neid kirju, vaid edastab need ka sobivaimale töötajale, lisades kaebekirjale vaid ühe märkuse: „?“. Küsimärgiga algava kirja saamine on Amazoni töötajale justkui õudusunenägu. See on tiksuv pomm, mis tuleb kiiresti kahjutuks teha. Teisisõnu Bezose käes on võim ja ta ei jäta näitamata, kes on boss.

Teise e-kommertsgigandi Alibaba juht Jack Ma on samuti visionäär ning karismaatiline juht. Ent tema juhtimisstiil erineb Bezose omast suuresti. Samal ajal kui Bezos on tuntud oma ähvardava stiili poolest, iseloomustab Ma juhtimist n-ö „mittejuhtimine“. Oma juhtimisfilosoofiat on Ma ise kirjeldanud kui õpetaja-õpilase suhet – ükski õpetaja ei soovi, et tema õpilased läbi kukuksid. Seetõttu ei taha tema varastada tähelepanu oma töötajatelt. Ma on veendunud, et organisatsiooni edu sõltub nii juhist kui ka töötajatest. Seetõttu tuleb töötajaid julgustada, võimustada ning harida, kartmata, et ühel päeval muutuvad nad senisest juhist võimekamaks. Teisisõnu mõjub Ma juhina justkui mentor ja õpetaja, kes kasvatab oma ümber talente.

Kokkuvõtvalt, nii Amazon kui ka Alibaba on a-tähega algavad edukad e-kommertshiiglased, mille juhtidel on suur visioon.  Nii Jeff Bezos kui ka Jack Ma on mõlemad ettevõtete peastrateegid, ent oma olemuse ja juhtimisstiili poolest erinevad need kaks suurt juhti suuresti.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar