Amazon on erakordne
ettevõte – ligikaudu pool igast internetis kulutatud dollarist USAs läheb
Amazoni arvele. 2015. aasta algusega võrreldes on Amazoni aktsia tõusnud üle
170%. Analüütikud räägivad Amazonist kui ettevõttest, mille
turukapitalisatsioon võiks esimesena ületada 1 miljardi piiri. Täna ulatub
selle väärtus 400 miljardi dollarini. Seejuures enamus sellest väärtusest
põhineb müügituludel, mida oodatakse
pärast 2020. aastat, peegeldades nõnda investorite üpriski julgeid
ootusi. Millega on Amazon investorite poolehoiu saavutanud? Jeff Bezos on
siinkohal võtmesõna. Seattle’is asuva peakontori kompleksis kõrguva torni nimi
– „Day One“ – illustreerib Bezose mõttelaadi. Ta usub, et Amazoni teekond on
alles alguses. 1994. aastal asutatud Amazoni elulooraamatus on praegu käimas
alles esimene päev. Bezos mõtleb suurelt, teeb pikaajalisi plaane ja dikteerib
ettevõtte käekäiku. Arvatavasti ei kahtle mitte keegi, et ta on tugev juht,
kellel on selge siht silme ees, kuhu ta tahab jõuda – olla maailma kõige kliendile
orienteeritum ettevõtte, pakkuda klientidele üha enam teenuseid ja kasvada
nõnda oma tulusid.
Jeff Bezose
juhtimisstiili ei piirdu üksnes sihi ja sihini jõudmiseks vajaliku takti
seadmisega. Lisaks liidri omadustele iseloomustab teda ka ülemuseks olek. Teda
on kirjeldatud kui kontrollifriiki ja mikromanageri. Amazon on teada-tuntud oma
pingelise töökeskkonna poolest, kus töötajatele esitatakse kõrgeid nõudmisi,
mille tõttu nii mõnigi murdub. Ülemusena on Bezos nii otsekohene kui ka järsk
ning tuntud oma demotiveerivate väljaütlemiste poolest.“Why are you wasting my life?”, “I’m sorry,
did I take my stupid pills today?” või
“This document was clearly written by the B team. Can someone get me the A team
document?” on Bezose stiilis väljendid. Bezos erineb paljudest
tippjuhtidest – tõepoolest mitte iga juht ei loe isiklikult klientide
kaebekirjasid. Ja Bezos mitte üksnes ei loe neid kirju, vaid edastab need ka
sobivaimale töötajale, lisades kaebekirjale vaid ühe märkuse: „?“. Küsimärgiga
algava kirja saamine on Amazoni töötajale justkui õudusunenägu. See on tiksuv
pomm, mis tuleb kiiresti kahjutuks teha. Teisisõnu Bezose käes on võim ja ta ei
jäta näitamata, kes on boss.
Teise e-kommertsgigandi Alibaba juht Jack
Ma on samuti visionäär ning karismaatiline juht. Ent tema juhtimisstiil erineb
Bezose omast suuresti. Samal ajal kui Bezos on tuntud oma ähvardava stiili
poolest, iseloomustab Ma juhtimist n-ö „mittejuhtimine“. Oma
juhtimisfilosoofiat on Ma ise kirjeldanud kui õpetaja-õpilase suhet – ükski
õpetaja ei soovi, et tema õpilased läbi kukuksid. Seetõttu ei taha tema
varastada tähelepanu oma töötajatelt. Ma on veendunud, et organisatsiooni edu
sõltub nii juhist kui ka töötajatest. Seetõttu tuleb töötajaid julgustada,
võimustada ning harida, kartmata, et ühel päeval muutuvad nad senisest juhist
võimekamaks. Teisisõnu mõjub Ma juhina justkui mentor ja õpetaja, kes kasvatab
oma ümber talente.
Kokkuvõtvalt, nii Amazon kui ka Alibaba on
a-tähega algavad edukad e-kommertshiiglased, mille juhtidel on suur
visioon. Nii Jeff Bezos kui ka Jack Ma
on mõlemad ettevõtete peastrateegid, ent oma olemuse ja juhtimisstiili poolest
erinevad need kaks suurt juhti suuresti.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar