Internet on kahtlemata avardanud inimeste võimalusi ja teinud mitmeid
toiminguid kordades lihtsamaks ning mugavamaks. Samal ajal kätkeb see endas ka
ohte. Me kõik oleme kuulnud, kuidas IT-kurjategijad kasutavad oma tehnilisi
oskusi, et tungida sisse arvutisüsteemidesse ja varastada konfidentsiaalseid
andmeid ning tundlikku infot. Kuid on ka teist tüüpi IT-kurjategijaid, kes ei
vaeva oma pead keeruliste koodide murdmisega, vaid kasutavad ära arvutisüsteemide
kõige nõrgemat lüli – inimest. Kuuldes meediast lugusid skeemidest, mille kaudu
on inimestelt raha ja andmeid välja petetud, võib paljude esmane reaktsioon peegeldada
küsimust, kuidas küll saab olla nii naiivne ja kergeusklik. Ent
inimpsühholoogia on kord juba omamoodi konstruktsioon, mistõttu on inimeste käitumist
tihtilugu keeruline loogikaga selgitada. Seejuures IT-petturid on
inimpsühholoogia nõrkused osanud kahjuks üpriski edukalt enda kasuks tööle
panna.
Üks sagedamini esinevaid internetipettuse skeeme on Nigeeria ja muude võltskirjade
saatmine. Olgu nende kirjade sisuks loteriivõit, pärandus või hoopis miskit
kolmandat, nende eesmärk on ikka ja alati üks: ohvritelt raha välja petta. Seejuures
aasta aastaga on seesugused kirjad teinud kvaliteedihüppeid, nõudes
kasutajatelt rohkem tähelepanelikkust taoliste kirjade äratundmisel. Tõepoolest,
kui vigases eesti keeles kirjutatud email kusagilt Kurrunurrumaalt päranduse
saamise kohta tundub kaine mõistusega mõeldes täiesti absurdne, siis korrektses
eesti keeles koostatud e-kiri, mis kutsub üles
hätta sattunud sõbrale raha üle kandma, kujutab endas lõksu, millesse
tõenäoliselt võib juba suurem hulk inimesi sisse kukkuda. Siinkohal tekib
küsimus, kuidas oleks võimalik sellist riski maandada.
Tehnoloogia
poole pealt on oluline, et spämmifilter toimiks. Võltskirjade inimeste primaarsest postkastist eemale hoidmisega
vähendatakse tõenäosust, et need avatakse ning nende ohvriteks langetakse.
Oluline on ka, et arvutitesse on paigaldatud viirusekaitsetõrjed, tulemüürid ja
operatsioonisüsteemi uuendustega käiakse kaasas. Seejuures kui mõni tuttav
hakkab ühel hetkel kahtlasi kirju saatma, on tõenäoline, et tema emailikonto
või arvuti on kaaperdatud, ning teda tuleks sellest informeerida.
Väga
tähtis on ka suurendada inimeste teadlikkust selles vallas. Eriti just
IT-maailmast kaugemal olevaid isikuid on vaja koolitada nägema ja ära tundma
Internetis valitsevaid ohte ja jagama neile õpetussõnu, kuidas säärastel
juhtudel käituda. Mida rohkem ka meedias selliseid juhtumeid ja ohte
kajastatakse, seda väiksemaks muutub tõenäosus, et pettuste ohvriks langetakse.
Inimesed peaksid meeles pidama, et kui miski tundub liiga ilus, siis reeglina
on see pettus. Teisisõnu oluline on säilitada kaine mõistus. Lotoga pole
näiteks võimalik võita, kui eelnevalt pole lotopiletit ostetud.
Võrgupettuste
ohvriks langemise tõenäosust aitavad leevendada ka kindlad reeglid. Kui on
teada, kellele kahtlastest kirjadest raporteerida, aitab suhtlus eksperdiga
loodetavasti ära hoida uisapäisa tegutsemist.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar