Võrguajakirjanduse laia leviku tagajärjel pole paberil ajalehed ja
ajakirjad kuhugi kadunud. Mõnus on ju
rüübata hommikukohvi ja sirvida sinna kõrvale värsket ajalehte. Lehe pööramise krabin
loob n-ö “õige” hommikuse meeleolu. Vaatamata sellele, et paberil ajakirjandus
pole hääbunud, on võrguajakirjandus kahtlemata mõjutanud uudiste edastamist ja ajakirjandust
tervikuna.
Samal ajal kui ajalehed ilmuvad kord päevas või
harvemini, võimaldavad ajalehtede võrguversioonid uudiseid edastada
praktiliselt reaalajas. Info levib kiiremini. Uudiste edastamisest on saanud 24/7
äri. Olgu selleks ilmastikuolude muutus,
mõni rõõmusündmus või õnnetusjuhtum, uudisenupuke sellest ilmub veebis
praktiliselt koheselt.
Vahendid, mille kaudu on inimestel võimalik
uudiseid tarbida, on laienenud. Tõepoolest, mobiilist saab ajalehtede
võrguversioone lugeda nii suusamäel, metsas marju korjates kui ka järvel kala
püüdes. Kuna uudised on igal ajal kättesaadavad, survestab ajalehtede toimetusi
oma online-väljaandeid pidevalt
värskendama, uusi esiuudiseid genereerima. Lugejal hakkab ju igav, kui
võrguväljaannetes pealkirjad piisavalt kiiresti ei muutu. Sellest tingituna on
sündinud on n-ö pealkirjade ajakirjandus. Selle all mõtlen ma eelkõige seda, et tihtipeale saadakse kogu teave pealkirjast,
lugemisega pealkirjast sageli kaugemale ei jõuta.
Infotulv on nõnda suur, et avatakse vaid need
veebiartiklid, mille pealkiri on piisavalt lööv ja intrigeeriv. Enim klikitud
artiklite hulka ei kuulu aga kahjuks üldjuhul harivad ning silmaringi
laiendavad artiklid. Müüvad skandaalid ja intriigid, mille kohta on võrguväljaannete
kommentaariumites on võimalik oma arvamust avaldada. Ja inimesed ei jäta seda
võimalust kasutamata. Viisakas arvamuse avaldamine muutub pahatihti aga lausa
haiglaseks “ärapanemiseks”. Teisisõnu on võrguajakirjandus andnud küll
võimaluse rahval erinevates küsimustes ja teemades oma arvamust avaldada, ent kui
kommentaariume kasutatakse vaid solvangute ja virina väljendamiseks ei täida
see eesmärki.
Kokkuvõttes võib väita, et teatud mõttes on võrguajakirjandus muutnud uudiste tarbimise pealiskaudsemaks. Pikkadesse artiklitesse ei viitsita või ei jõuta süveneda. Info vahetub tihti. Seega tuleb peamine sõnum edastada lühidalt, köitvalt ja pilkupüüdvalt. Lugejad seisavad seejuures pidevalt küsimuse ees, kuidas eristada suures online uudiste ja artiklite rägastikus terad sõkaldest.
Kokkuvõttes võib väita, et teatud mõttes on võrguajakirjandus muutnud uudiste tarbimise pealiskaudsemaks. Pikkadesse artiklitesse ei viitsita või ei jõuta süveneda. Info vahetub tihti. Seega tuleb peamine sõnum edastada lühidalt, köitvalt ja pilkupüüdvalt. Lugejad seisavad seejuures pidevalt küsimuse ees, kuidas eristada suures online uudiste ja artiklite rägastikus terad sõkaldest.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar